stats Making the Business of Life Easier

   Finance globeinvestor   Careers globecareers.workopolis Subscribe to The Globe
The Globe and Mail /
Home | Business | National | Int'l | Sports | Columnists | The Arts | Tech | Travel | TV | Wheels


  This site         Tips

  The Web Google


  Where to Find It

Breaking News
  Home Page

  Report on Business



Subscribe to The Globe

Shop at our Globe Store

Print Edition
  Front Page

  Report on Business




  Arts & Entertainment



   Headline Index

 Other Sections

  Births & Deaths






  Facts & Arguments




  Real Estate









  Food & Dining




  Online Personals

  TV Listings/News

 Specials & Series
  All Reports...


   Where to Find It
 A quick guide to what's available on the site



  Customer Service

  Help & Contact Us



 Web Site

  E-Mail Newsletters

  Free Headlines

  Globe Store New

  Help & Contact Us

  Make Us Home

  Mobile New

  Press Room

  Privacy Policy

  Terms & Conditions


In Africa, China flexes growing influence
'No strings attached' financial assistance proves to be less benign than advertised as Beijing increases sway over media, academia

Email this article Print this article
Thursday, October 11, 2018 – Page A6

JOHANNESBURG -- When he announced another US$60-billion in financing for Africa last month, Chinese President Xi Jinping promised that the money had "no political strings attached."

But a series of recent incidents, including cases of media censorship and heavy-handed academic controls, have cast doubt on that promise. China's financial muscle is rapidly translating into political muscle across the continent.

At a major South African newspaper chain in which Chinese investors now hold an equity stake, a columnist lost his job after he questioned China's treatment of its Muslim minority.

In Zambia, heavily dependent on Chinese loans, a prominent Kenyan scholar was prevented from entering the country to deliver a speech critical of China. In Namibia, a Chinese diplomat publicly advised the country's President to use pro-China wording in a coming speech. And a scholar at a South African university was told that he would not receive a visa to enter China until his classroom lectures contain more praise for Beijing.

Mr. Xi's promise to African leaders in early September was the latest reiteration of a frequent Chinese boast: a non-interference pledge that often wins applause from a continent with a history of Western colonialism and conditional World Bank loans. China routinely touts its financial engagement with Africa as a "winwin" situation for both sides, in contrast to exploitative Western policies.

For years, Africa has embraced China's offers of investment, loans and trade. Chinese money has become the biggest new source of financing and investment in many African countries.

But there are growing concerns that this assistance might not be as benign as they had once believed.

African governments and businesses, eager for Chinese funds, are increasingly willing to suppress or censor viewpoints that Beijing does not like. Backed by dramatically rising investment and loans, Chinese influence is sharply increasing in African media, academia, politics and diplomacy.

One of the most obvious examples is the increasing isolation of Taiwan. Three years ago, four African countries still gave diplomatic recognition to Taiwan, to the displeasure of Beijing. Today, three of those four countries have switched to Beijing's side, lured by Chinese aid. Only the tiny kingdom of eSwatini (formerly known as Swaziland) still supports Taiwan.

Another sign of Beijing's political power is the huge number of African leaders who flock to the summit of China's main African organization: the Forum on China-Africa Cooperation (FOCAC).

More than 50 African leaders attended the latest FOCAC summit in China last month, where Mr. Xi announced his US$60-billion pledge. In fact, many more African leaders attended the Beijing summit than the United Nations General Assembly in New York, where fewer than 30 African leaders were in attendance this year.

Political praise for China is widespread across Africa. The ruling party in South Africa, the African National Congress, has lauded the Chinese Communist Party as "a guiding lodestar" for the ANC.

In the academic sphere, China has rapidly expanded its influence by promoting the establishment of Confucius Institutes, which teach Chinese language and culture with a curriculum that is largely funded and controlled by the Chinese government. There are now 54 Confucius Institutes in Africa - more than the number of cultural centres of any other government except France.

Even outside these institutes, Beijing seeks to influence the message in African classrooms.

Ross Anthony, director of the Centre for Chinese Studies at Stellenbosch University in South Africa, has described how he was denied an entry visa to China this year because the Chinese authorities disliked his classroom lectures.

"I attended a meeting at the Chinese embassy in Pretoria where I was informed that one of the reasons I was being denied entry was due to the content of my classes," Mr. Anthony wrote in an article for University World News last month. "The main complaint was that I had discussed issues such as Taiwan, Tibet, Xinjiang and the Cultural Revolution."

He said the Chinese officials warned him that he would not be allowed to return to China until he focused more on the achievements of the "New China."

China is increasingly insistent that Africans should represent China "in a particular way - Beijing's way," Mr. Anthony wrote in a separate article in a South African newspaper.

Chinese officials insist that their African counterparts must portray the Chinese state and Chinese businesses as "pure as driven snow," he said. "The vast sums of money injected by Beijing entail a lot more leverage from their side."

Meanwhile, Beijing has expended an enormous amount of energy and money on efforts to cultivate the African media. It has brought hundreds of African journalists to China for all-expenses-paid "study tours" in which the government's views are propagated. It launched a program in 2015 to provide "training" for 1,000 African media professionals annually. And it has begun to provide thousands of African villages with a Chinese-owned satellite-television service, featuring a range of Chinese news and entertainment channels.

China has spent hundreds of millions of dollars to set up African branches of China's stateowned television channels and newspapers. It imposes tight editing control on its African journalists - barring them from covering the Pope's visit to Kenya in 2015, for example.

China has also invested directly in African media companies. In 2013, for example, Chinese state agencies purchased 20 per cent of Independent Media, the biggest newspaper chain in South Africa.

Since then, the newspapers in this chain have increasingly adopted a pro-Beijing slant in their opinion articles. And they have become less tolerant of criticism of China.

Azad Essa, a regular columnist for Independent Media, knew that his bosses might not be happy with his column criticizing China's mass-indoctrination camps for its Uyghur minority.

But the reaction was swifter than he expected.

A few hours after his column was published in print editions last month, he was told that it would not be posted online. A day later, his column was permanently cancelled.

He was told that the cancellation was merely because of a "redesign" of the newspapers - an explanation he does not believe.

"Is this the future of corporate censorship in South Africa?" he asked in a social-media post.

"And is this where the continent's future relationship with China is headed?" There is sometimes a backlash against Chinese influence. Namibia's President, Hage Geingob, was irate when Chinese Ambassador Zhang Yiming told him to "affirm political support" for China and "speak highly on China-Africa economic relations" in his speech to the FOCAC summit in Beijing. The ambassador said he "conveyed" this suggestion to Mr.

Geingob's speechwriters, according to a report in a Namibian newspaper last month. The President replied: "You should not tell us what we should do. We are not puppets."

In Zambia, there was controversy when the police force hired eight Chinese nationals to serve as officers in the force. The move was quickly cancelled.

But with Zambia increasingly dependent on billions of dollars in Chinese loans, its government has made other gestures of political loyalty to Beijing. When the respected Kenyan law professor Patrick Loch Otieno Lumumba landed at Zambia's main international airport on Sept. 29 after being invited to give a talk on China's rising influence in Africa, he was refused entry and was immediately deported back to Kenya.

The government said he was deported because of "security considerations."

The government has agreed to a joint venture between Zambia's state broadcaster, ZNBC, and a private Chinese company called StarTimes, which has become one of Africa's biggest digital TV operators with nearly 20 million users.

Under the agreement, StarTimes will own 60 per cent of Zambia's new digital television service, and it can use this revenue to repay a US$273-million loan from a Chinese bank. Zambia's social media have been consumed by debate over whether this business deal could pave the way for China to take control of the state broadcaster. The government has denied it.

Associated Graphic

The managing editor of China Central Television Africa, Pang Xinhua, shows local journalists the extent to which the organization has expanded across the continent in Nairobi in 2012. China's influence over African media has only expanded in the years since.


Huh? How did I get here?
Return to Main William_Thorsell Page
Subscribe to
The Globe and Mail

Email this article Print this article

space  Advertisement

Need CPR for your RSP? Check your portfolio’s pulse and lower yours by improving the overall health of your investments. Click here.


7-Day Site Search

Breaking News

Today's Weather


Rick Salutin
Merrily marching
off to war
Roy MacGregor
Duct tape might hold
when panic strikes

Where Manley is going with his first budget



For a columnist's most recent stories, click on their name below.


Roy MacGregor arrow
This Country
Jeffrey Simpson arrow
The Nation
Margaret Wente arrow
Hugh Winsor  arrow
The Power Game

Rob Carrick arrow
Personal Finance
Drew Fagan arrow
The Big Picture
Mathew Ingram arrow
Brent Jang arrow
Business West
Brian Milner arrow
Taking Stock
Eric Reguly arrow
To The Point
Andrew Willis arrow

Stephen Brunt arrow
The Game
Eric Duhatschek arrow
Allan Maki arrow
William Houston arrow
Truth & Rumours
Lorne Rubenstein arrow
 The Arts

John Doyle arrow
John MacLachlan Gray arrow
Gray's Anatomy
David Macfarlane arrow
Cheap Seats
Johanna Schneller arrow

Murray Campbell arrow
Ontario Politics
Lysiane Gagnon arrow
Inside Quebec
Marcus Gee arrow
The World
William Johnson arrow
Pit Bill
Paul Knox arrow
Heather Mallick arrow
As If
Leah McLaren arrow
Generation Why
Rex Murphy arrow
Japes of Wrath
Rick Salutin arrow
On The Other Hand
Paul Sullivan arrow
The West
William Thorsell arrow

Home | Business | National | Int'l | Sports | Columnists | The Arts | Tech | Travel | TV | Wheels

© 2003 Bell Globemedia Interactive Inc. All Rights Reserved.
Help & Contact Us | Back to the top of this page